regnig torsdagsmorgon

Såhär har min förmiddag varit hittills (i brist på bättre bloggämnen..):

8.30 vaknar jag till morgonpasset i P3 (kleptokrati??) mitt i en trevlig dröm där jag, eller någon annan, tog studenten. Och min bror, eller någon annans bror, visade sig vara sjukt bra på att sjunga. Regnet smattrar mot rutan och det finns nog inget härligare än att få ligga kvar med gott samvete. Får ett ta-tag-i-saker-ryck och ringer tandläkaren och får en tid den 11 september. Har inte varit på tandläkaren på fyra år tror jag, suck, varje höstterminer tänker jag att jag ska ta tag i saken men det blir aldrig av. Antar att det kommer att kosta hutlöst mycket, att jag kommer ha hål i varannan tand och så mycket tandsten att det tar flera timmar av obehag att få bort allt. Sen läser jag tidningen i sängen med en katt på magen (en liten parantes bara trots att det sagts förut men det tål att sägas igen: jag ÄLSKAR min säng, det är underbart att kunna vakna på morgonen och typ lägga sig på diagonalen. Dessutom får det plats med två katter. Jag vägrar genomlida en till sommar utan min säng). Eller nej just det, tidningarna. Har nämligen fått en sån där 3-månaders-gratis-prenumeration på UNT samtidigt som jag fortfarande får DN trots att det är flera månader sedan min prenumeration gick ut och jag ringt och mailat flera gånger utan resultat (förhoppningsvis är tidningsbudet min hemliga beundrare...). Det tar tid (trots att jag nästan inte läser en enda hel artikel), särskilt som det är "På Stan"-dag idag.

10.00. Äter nyttig grötfrukost. Dialog mellan mig och Zorro:
Zorro (stående vid ytterdörren): Mjau
Jag: Men det regnar ute, du vill inte gå ut
Zorro (mer och mer desperat): Mjauuu
Jag: Nej, sa jag. Det regnar massor. Du VILL INTE gå ut, jag lovar.
Zorro (lägger till ett demonstrativt dörrkrafsande): Mjauuuu
Jag (ger upp): Okej då, men du får vänta tills jag ätit upp frukosten.
Och det var visst jättekul ute i ösregnet för han har inte dykt upp än...(i så fall skulle jag argt sagt: "Vad var det jag sa?" så han vågar väl inte)

Sen dess har jag läst lite (=för få) nödvändiga sidor i åldrandebok och slappat alldeles för mycket framför datorn.
I kväll blir det faddermiddag och sen Stockholms ("pappa betalar"). Kan det inte sluta regna, eller åtminstone sluta blåsa så man kan använda paraply. Jag har efter fyra år i den här stan fortfarande inte köpt något regnställ och varje höst undrar jag hur jag kunnat klara mig så länge.

På Ias begäran börjar även jag med dagens låttips. Jag tycker om att härmas. Men det är ju faktiskt inget hon har ensamrätt på och min
syster har sysslat med det ända sedan lunardagböckernas tid. Problemet med mig är bara att jag inte kan välja en låt, i alla fall inte idag. Så det blir tre i stället. Eller fem. Eller nåt. Jaja.

The Stone Roses - I wanna be adored
Lily Allen - Littlest things
Jason Mraz - I'm yours


/Helga, som nu tänkte ta sig ner på stan i regnet..

Kommentarer
Postat av: ia

typiskt lemursvans..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback