andrahandsshopping i södertälje

Pingstkykans second hand i Södertälje är mitt favoritställe när det gäller att göra andrahandsfynd. Om man orkar leta lite bland allt skräp så finns det en hel massa fina grejer som väskor och skor i överflöd. Vid närmare eftertanke så kommer både skorna från min nyårsoutfit och röda väskan som Ia lånade därifrån. Och det är inte som att gå på Myrorna där de tar överpris för allt, perfekt för en fattig student som jag med andra ord. Jag och min far som är secondhandshoppingexpert samt en mycket ovillig Clara ("alltså pappa, tänk om någon tidigare har spytt på armaniskjortan du känner dig lycklig över att ha köpt") begav oss dit igår. Jag hittade en söt scarf med fåglar på (10 kr) , Nick Hornbys "About a boy" (5 kr) en liten brun väska (25 kr) och ett par mkt coola skor i jodphursmodell (70 kr). Skorna var möjligen för coola för mig, så nu har jag ett par till sådana i min samling. Men de var väldigt snygga till stuprörsjeans. Pappa köpte en hel massa grejer, bland annat ett par märkesjeans för 40 kr. Clara stod mest och såg skeptisk ut men hon lyckades åtminstone plocka på sig en pocketbok samt provade ett par skitsöta pumps. Jag ska nog följa upp nyårslöftet från 2006 och shoppa ännu mer second hand i år. Men det är bara kul när det är riktigt billigt eller riktigt välsorterat som på Absolute Vintage i London (drömaffären).

 så här såg skorna inte riktigt ut, men nästan...

Jag skulle behöva lite basplaggsshopping också och sånt görs inte begagnat utan snarare på typ HM. Årets HM-katalog har tristaste utbudet på år och dag, men drömma lite kan man ju i alla fall. Jag behöver verkligen mysiga koftor och tröjor. Och jeans. Jag har i princip bara två par jeans jag gillar. Acne-jeansen som jag drömt om i åratal tillåter inte min ekonomi mig att köpa utan jag måste helt enkelt hitta en billigare variant. Ett till par cheap monday känns kanske lite dumt. Sen behöver jag en vinterjacka om det skulle behaga bli vinter, men det ser inte så ut så jag väntar lite till. Morr, jag hatar att vara shoppingsugen och fattig. Tror att jag har en ynka tusenlapp på kontot, och det är den tredje idag. Nästa månad får jag ju lön, men den borde genast läggas undan för terapitimmar samt eventuell Prag-resa i vår. Varför måste det vara så att allt skulle vara så mycket bättre om man bara var rik? Alltså, man måste ju ha någon basnivå av allmänt välmående för har man bara pengar hjälper det knappast. Men när allt är relativt bra hjälper det så otroligt mycket att kunna unna sig lite shopping, god mat, en vild omgång party eller en resa till spännande ställe.

Sov typ tolv timmar i natt, det behövdes nog för jag fick kanske sammanlagt 3,5 timmars sömn natten mellan måndag och tisdag. Idag står stadspromenad samt bokläsande på agendan. Såå skönt.

Haha, måste bara i likhet med bloggkollega redovisa dagens outfit...allt för att ge ett naturligt intryck för våra läsare som kanske snarare skräms bort av vår skabbighet:
slitna och urtvättade svarta mjukisbyxor i plysch, gammal blå HM-t-shirt med fejkreklam för hundkex på (och texten: "good boy. woof wooof. tasty treats. the original biscuits") och lillasysters fluffiga tofflor

Tegan and Sara - I hear noises
kanadensiska tvillingar som sjunger braiga låtar


Kommentarer
Postat av: ia

åh. det är jättefint med jodphurs! lyckad shopping låter det som. jag provade mammas gamla hemma. lite för små var dom. men nån gång kan jag nog tvinga på mig dom.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback