25 saker om mig (varning för långt inlägg...)

Jag tänkte göra den här grejen på facebook eftersom det var en så rolig grej. Men sen störde jag mig (som vanligt) på att typ inget på facebook är enkelt utan att man alltid måste lägga till massa konstiga "applikationer" eller vad det nu är och därför orkade jag inte fullfölja det hela. Därför kommer listan här i stället...

1.    En liten egenhet jag har är att jag oftast nyser 3 gånger på rad, ibland till och med 4. Det brukar leda till att folk tittar konstigt på mig om jag är ute bland folk, man riktigt ser hur de hajar till som om de tror att det aldrig ska ta slut.
2.    Jag vill gärna vara lite kulturell men är nog snarare pseudokulturell. Jag har blivit anklagad för att gå för fort genom ett konstmuseum av museipersonalen samt kan ofta tröttna på djupa tegelstensböcker. Dock har jag faktiskt varit på teater säkert tre gånger det senaste året, alltid nåt!
3.    Mina båda föräldrar är bibliotekarier och som liten slukade jag allt i bokväg. Inför somrarna fyllde vi papperskassar med böcker och länsade bibliotekets hyllor, till slut hade jag nästan läst alla böcker på barn-och ungdomssektionen så då fick det bli dags för vuxenböcker.
4.    Jag har provat på en del olika yrken hittills i mitt liv, kortare som längre perioder. Jag har jobbat på café, som parkarbetare, som butiksbiträde, på olika förskolor, inom äldreomsorgen, som personlig assistent, som bokuppsättare, som incheckningspersonal på arlanda, på ett gruppboende för personer med autism och som boendestödjare (tror jag fått med allt nu..).
5.    När jag jobbade på Arlanda träffade jag en dag på Carola som var väldigt sen till sitt flyg (hon dök upp sisådär 10 minuter innan avgång, som om det var en buss hon skulle med…), efter att ha hjälpt henne att bli incheckad slängde hon åt mig sina nycklar till bilen som hon panikparkerat utanför avgångshallen och sa ”lämna in dem nånstans och säg att någon ska hämta dem, åt Carola” på kuvertet”. Så där stod jag med hennes bilnycklar i handen och funderade på om hon skulle sakna sin bil om jag lånade den lite…
6.    Jag har inga intressen och kan därmed framstå som världens tråkigaste person . Jag tycker allra mest om att bara vara med personer jag gillar och göra helt enkla och vanliga saker som att gå en promenad, äta god mat eller bara vara.
7.    Jag är extremt diplomatisk och står nästan alltid mittemellan två extremåsikter…därför är jag inte särskilt rolig att diskutera saker med, ”å ena sidan, men å andra sidan..” etc…
8.    Jag och min mellanstadiebästis hittade ofta på små hyss för att förgylla livet, till exempel brukade vi stoppa in folks skor i jackärmar eller ta loss den nedersta pappershandduken, trycka ut en massa tvål på den och sen sätta tillbaka den i hållaren. Mest elaka grejer faktiskt…
9.    Jag älskar att dansa till musik jag tycker om på en trevlig klubb, typ som förr när det var V-dala och ÖG som gällde, synd att det knappt händer nuförtiden..
10.    En annan sak jag inte kan få nog av är bra konserter,  kanske främst konserter med Håkan Hellström eftersom de alltid är bra.
11.    Jag tyckte tidigare det fanns en charm i att sova i tält och inte tvätta håret på en vecka på Roskildefestivalen, men har nu blivit för vuxen och för bekväm för det…nu skulle jag nog bara åka på festival om jag fick sova på hotell eller åtminstone i en husvagn..
12.    Jag bokade tid för att göra en tatuering när jag var 18 , men jag lyckades aldrig hitta ett motiv som jag var tillräckligt nöjd med så jag fick avboka tiden. Nu är jag rätt nöjd med det beslutet faktiskt…
13.    Jag har en tjock katt som heter Zorro och älskar i princip alla katter. Och faktiskt nästan alla andra djur också. 
14.    Förutom äckeldjur som spindlar, som jag visserligen inte är jätterädd för längre. Hade riktig spindelfobi tidigare, men har gått i exponeringsbehandling och numera måste jag ta upp alla spindlar jag ser i handen (en bieffekt av behandlingen..)…kanske är bra att inte själv ha spindelfobi som blivande psykolog.
15.    Jag är lite hemlig ibland, eller folk verkar kunna se mig så åtminstone. Så det kanske stämmer….jag kan nog ofta dra ut lite på att berätta sånt som har hänt, särskilt när saker inte är helt jättebestämda utan bara lite vaga sådär. 
16.    Jag har minskat på duktigheten och startade en ”plugga-mindre-metod” ungefär när jag började på psykologprogrammet. Egentligen var det kanske mest nån slags slapphet då jag insåg att man faktiskt inte behövde lägga ner så mycket tid på studierna utan kunde hålla på med annat som man gillar mer. Tidigare var jag mer ambitiös, och stressade också upp mig mycket mer över skolgrejer. Hmm, och nu är jag slö men mindre orolig av mig....
17.    Jag är väldigt ospontan och ägnar mig helst åt planerade aktiviteter. Kan tycka att det är jobbigt med för spontana människor, en stor del av det roliga med grejer tycker jag är att längta efter dem och det missar man ju om man är spontan. Fast  just nu har jag typ varenda helg upp-planerad fram till nästa jul och önskar lite mer spontanitet i tillvaron…
18.    Jag drömmer massor, skulle ofta kunna skriva minst en novell om nattens drömmar då jag vaknar på morgonen. Oftast är det rätt neutrala drömmar, det är sällan jag drömmer mardrömmar. Rätt vardagliga drömmar med en hel del småknäppa detaljer är det vanligaste…
19.    Jag längtar just nu mest efter sommar och lugn och ro…att få ligga i solen och läsa en bra bok och bara vara ledig.
20.     Jag tycker om att läsa självutlämnande bloggar fast det känns som om jag smygläser någons dagbok och det är lite förbjudet över det eftersom det känns som om man får ta del av alldeles för mycket av personers privatliv…
21.    Denna blogg skapades från början som en slags ”resedagbok” när vi skulle åka hem till Södertälje respektive Hudiksvall en sommar och vill hålla varandra uppdaterade på läget (jag menar, det händer ju så otroligt mycket spännande på dessa orter..).  Och snart kommer distansen mellan oss vara ännu längre då bloggkollega är mitt uppe i en Norrlandsflytt medan jag kommer att hamna i Västergötland i sommar…
22.    Jag skulle vilja resa mycket mer än jag har gjort hittills. Jag har mest varit i europeiska städer och på några chartersemestrar och har hur många drömresmål som helst…
23.    … helst av allt skulle jag vilja åka och hälsa på bergsgorillorna i Rwanda/Uganda, de är så otroligt fina och fascinerande och en alternativ yrkeskarriär är att ägna livet åt att studera apor likt Diane Fossey eller Jane Goodall.
24.    Jag har just nu ett distansförhållande mellan Uppsala och Trollhättan vilket är väldigt positivt eftersom jag får se så många nya delar av Sverige. Att få byta tåg i spännande städer som exempelvis Karlstad och Herrljunga eller åka buss genom hela Värmland rekommenderar jag verkligen. (Eller också är just detta den jobbigaste biten med det hela…men att vara positiv är visst bra).
25.    Jag ser oerhört mycket fram emot att inte vara en fattig student längre varje gång jag går på stan och ser alla snygga kläder och andra grejer jag vill ha. Jag brukar dock undvika att gå alltför mycket i affärer för att slippa bli deprimerad över allt jag inte har råd att köpa… 

Nu ska jag placera mig i sängen och läsa lite igen...eller kanske kolla in melodifestivalen...trots kass musik finns det en charm över det också även om det inte alls är lika kul att se det ensam. Trevlig lördagkväll!

Helga

M. Ward - Epistemology
även fast det är lite oroväckande att skriva en sång med ett vetenskapsteoretiskt namn så är den min favorit på hans nyaste skiva...

Kommentarer
Postat av: Syster D

Jag står själv nere i bunkern på jobbet och är mkt glad åt ditt lååånga inlägg som håller mig sysselsatt. Jag brukar träna nu men min förkylning säger åt mig att det inte är någon bra idé idag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback