semesterblogg!

Nu är jag hemma igen efter den första semesterresan. Till skillnad från bloggkollega tillbringade jag den i Sverige, det blev en cirkus två veckor lång roadtrip.


semestern började på karlholmen...svampskörden var inte särskilt riklig (två ynka kantareller, men jag ser nöjd ut..antagligen för att jag var övertygad om att det var början på kantarellhav..) men det var däremot aborrfångsten...


sen hamnade vi i norsholm..jag ser en aning tveksam ut, troligen beroende på att det ösregnade och norsholm visade sig vara världens håla. Men det fanns både slussar och tåg så Johan blev åtminstone nöjd..


västervik däremot var helmysigt..och vädret var fint! vi åt en supergod lunch på en båt och badade. Sen började det regna, då åkte vi vidrare....


till oskarshamn som också var en rätt trist stad (med en pizzeria där pizzabagarna skällde ut sin serveringspersonal mitt framför kunderna)..men man kunde åka på kärnkraftssemester (inte heller det ett av mina specialintressen) typ 400 meter ner i berget och kolla på hur man skulle kunna tänkas slutförvara kärnbränsle. Det bra med det hela var att det var helt gratis, man fick fika och en fancy utstyrsel och slapp befinna sig i regnvädret ovanför marken.




sen kom vi till mysiga öland och vandrarhemmet solberga gård där jag fick klappa på grisar, häst och katter...hopp-och posebilder på stranden är också obligatoriska inslag där (dock ingen poledance i år, det fanns ingen lämplig stång på bryggan..). Vi åkte även runt på diverse småvägar, åt kroppkakor och ekologiskt odlade rödbetor som vi köpte på gården..


sen vidare mot varberg..via ett småländskt glasbruk och min barndoms drömresmål (nja, men nästan): ullared. Vi tittade på galna människor och handlade för nästan inga pengar alls...




I varberg köpte vi serietidningar och bigarråer på torget, tittade på den stora fästningen, badade, åt god glass och tittade på båtar utan knark ombord...

Sen vidare till Göteborg...

världens godaste efterrättskladdkaka (i små små munsbitar) på långedrags värdshus...mycket trevligt ställe!


på väg upp i flumeride..relativt omedveten om vad som väntar mig (balder, kanonen och uppsvinget!)..efter några timmars åkande var vi lagom illamående och begav oss mot ännu en gratismåltid.


titanic-pose på älvsnabben på väg in till stan dagen därpå...

Efter lite paus från semestern och flyttlådebärande (mellan vänersborg och trollhättan..jaa, vi bar alltså inte lådorna hela avståndet men däremot upp och nerför trappor,...) bar det av mot Smögen-området....


vanligt förekommande syn på smögen...(eller åtminstone på nordens ark där vi gjorde ett stopp...)


skaldjursfrossa i stugan...sjukt gott!


självutlösaren var välanvänd under semesterresan...det krävdes faktiskt bara tre försök innan vi lyckades tajma in hoppet på denna bild!

 
spontanfiske av söta strandkrabbor...jag råkade nästan krossa en stackare genom att kasta den på klippan då den kittlade mig med sina ben...annars var vi snälla och släppte i dem direkt (så vi hade större chans att få napp igen)

Sen åkte vi hem igen.....


Japp, en sån riktigt trevlig roadtrip var det. Nu ska jag packa inför nästa semesterresa, Riga i morgon...

Helga

Thorsten Flinck - Dansa i neon

en från början trist låt i en mycket känslosam och dramatisk version,.haha



Kommentarer
Postat av: Anonym

åh, ni verkar haft så trevligt!

Postat av: bloggig kollega

åh! ett sådant riktigt gott inlägg! jag måste ju också göra ett försök.. dock kommer mitt nice-inlägg sakna små ynk-krabbor. inte helt ok..

2008-08-28 @ 22:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback