15 låtar år 2009

Jag såg att någon hade gjort små listor över musik man lyssnat för varje år under 00-talet och blev lite inspirerad. För att göra det lätt för mig tänkte jag börja med året som fortfarande är, jag har en känsla av att det kan bli lite svårt när jag ska försöka minnas vad jag lyssnade på typ 2004 och det kanske inte ens går men jag ska eventuellt göra ett försök (kanske måste jag klumpa ihop några år...).

I alla fall, här kommer några låtar som jag lyssnat mycket på år 2009. Ett år jag för övrigt varit väldigt dålig på att lyssna på musik, särskilt att hitta ny eller annan rolig musik på egen hand. Det behöver absolut inte vara låtar som utkom år 2009 utan bara de varit frekvent spelade är de välkomna in på listan..

M.Ward - Epistemology
Hela M.Wards skiva Hold Time lyssnades på frekvent under början av året, en så riktigt bra skiva och denna låten blev till slut favoriten.

Joel Alme - Always on my mind
Varje gång jag hör en låt med Joel Alme typ på radio tänker jag "men vad är det här för nåt bra, honom måste jag lyssna mer på" och återupptar lyssnandet...för att sen glömma bort det igen..

Ane Brun - Big in Japan
myyslåt som man kan ha på repeat tills man tröttnar, vilket måste ta väldigt lång tid med tanke på hur många gånger jag hört denna låt..(man kan ju variera med Alphavilles något fartigare original om man vill)

Skansros - Din alltid alltid
tågåkar- och distansförhållandelåten: "vårt X2000 med ankomst till stocholm klockan ett gick sönder strax innan Herrljunga så det blev buss till Karlstad..."

Pet Shop Boys - Love etc.
bästa låten att promenera snabbt till..sjukt skön.

The 6ths - Here in my heart
ibland får man perioder då man bara lyssnar på typ en artist, och jag hade nåt litet The 6ths-ryck ett tag, denna är till exempel mycket bra (finns dock ej på spotify vilket är dåligt!!)

The Mo - Nostalgia Locomotive
ännu en mysig låt som spelats frekvent, jag har ingen aning om vad den handlar om och har nog inte ens läst texten men den är härlig..

MGMT - Time to pretend
också en riktigt bra låt som jag tycker påminner lom en låt med Her Space Holiday som jag typ lyssnat sönder utan att tröttna på, det kan man göra med denna också..

Phoenix - Lisztomania
härlig glad låt från skivan Wolfgang Amadeus Phoenix

Ingenting - Hallelujah
Ingenting är trevliga och denna spelades frekvent både på p3 och hemma hos mig, tills jag nästan tröttnade..

Röyksopp feat Robyn - The girl and the robot
I'm in love with a robot! Att vi såg dem på Way out west gjorde det hela ännu bättre...

Antony and the Johnsons - Her eyes are underneatch the ground
sorgligt vackert från Antony, även han på Way out west och med mycket sött prat mellan låtarna..

Håkan Hellström - Tro och tvivel
hela skivan lyssnades mycket på både 2008 och 2009, men denna låt var en perfekt inledning på en fantastisk lisebergskonsert och måste därför vara med.

Frida Hyvönen - Dirty dancing
lyssnades nog också på under både 2008 och 2009 men värd att få vara med för den är så bra

Anton Kristiansson - Lilla London
bra grej det där att rappa till Broder Daniel, dessutom fick det mig att börja lyssna på BD igen...

Och här är en spotifylista för den som vill lyssna också! (med bara 14 låtar pga att The 6ths inte verkar finnas där alls..snyft.)


Helga

Kommentarer
Postat av: ia

gud så trevligt! ska genast lyssna på dem jag inte redan har på mitt cv!

2009-12-11 @ 19:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback