Musikåret 2001

Vad hände i övrigt detta år? Detta var året då jag tog studenten, sista terminen på gymnasiet och halvåret efter då jag jobbade på förskola. En himla rolig, social och festrik tid. Skolan med alla dess krav tog slut och jobb innebar mer pengar. Jag inledde också mitt första seriösa förhållande detta år. Musikmässigt var det ett år då jag började utveckla den musiksmak jag har och året då mitt festivalliv började i och med sommarens Roskilde-besök (trots att det nog från början inte var själva banden som lockade mest..)

 

  • REO Speedwagon - Keep on loving you. Lyssnade tydligen jättemycket på denna i början av året, det hade jag helt glömt bort tills jag kollade lite gamla dagböcker men den får vara med här i alla fall...
  • Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg. Gradvis kärlek byggdes upp under våren för att sedan kulminera under den fantastiska spelningen på Roskilde under sommaren. Sen var jag fast!
  • The Ark – Let your body decide. High or low, fast or slow?. Sågs också på Roskilde och även under Rocktåget som jag egentligen mest åkte till för att få en chans att se Håkan igen…
  • Kent - Stoppa mig Juni (Lilla Ego) och Musik non stop. Jag hade ju hört Kent tidigare men nu blev jag inspirerad igen och började lyssna. Musik non stop känns mer party, Lilla Ego lyssnade jag på under dagistiden under mina dagliga bussresor..
  • Broder Daniel - Work. I gotta go to work, then hurry home och oh every day is just the same för det var lite så det kändes men det var egentligen inte på ett dåligt sätt. Denna var också mycket lämplig att lyssna på på vägen till jobbet I och med att jag blev kär i Håkan började jag också upptäcka BD och särskilt skivan ”Broder Daniel” kördes frekvent på blandband (retro!)  och senare mp3-cd-freestyle (high-tech!)
  • Bad Cash Quartet - Big day coming. Insåg det här året att min musikstil nog innefattade indiepoppiga Göteborgsslynglar så Bad Cash Quartet var också otroligt passande!
  • Peter Cetera - Glory of love. Nu när jag insett vad jag gillade kunde jag bli lite snobbig och typ sluta gilla sånt jag tyckt om tidigare, fast vissa låtar lyssnade jag på ändå. Min pojkvän hade en helt annan smak och vissa smöriga låtar kunde jag från början ha någon hatkärlek till som ändå övergick i att jag lyssnade konstant..den här till exempel som jag lyssnade på repeat en hel dag i en stuga i Åre medan alla andra som inte hade halsfluss hade kul i backen...
  • Alanis Morrissette - Ironic och You oughta know. Jag hade väl hört Alanis litegrann förut, men hon återupptäcktes i och med vän och pojkvän som var frekventa Alanis-lyssnare och jag fastnade verkligen för de sköna texterna och melodierna.
  • Janis Joplin - Mercedes Benz. Ovan nämnda vän hade också en vana att alltid stämma upp i skönsång till denna i kombination med alkohol. Härlig låt. Men jag hade egentligen en annan favorit på min best of Janis Joplin-skiva; Piece of my heart

Jaa, det var nog ett ganska bra musikår då jag verkligen började lyssna på musik på riktigt och hittade bra grejer jag nog kommer gilla resten av livet (till skillnad från all ytlig rix fm-pop man också översköljdes med...).


Student 2001 - åh vad länge sen det känns...men sjukt roligt var det! och inte hade jag någon aning om då att jag nio år senare skulle ta psykologexamen...


Festivallivet inleds på den bästa av festivaler - Roskilde. Jag klippte av mig mitt hår och skaffade en uppsättning randiga linnen för att vara förberedd...

Helga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback