let the rain fall down and wash this world away

Det är fredag i uppsatsfabriken och jag sitter i en iskall läsesal på högskolebiblioteket. Jag borde knåpa ihop en resultatdel, eller åtminstone ett utkast till en sådan. I stället sitter jag och gör mentala listor över vad jag ska göra när jag är klar med uppsatsen, trevligheter alltså (jag bortser från det faktum att det första jag ska göra är att skriva klart en hemtenta och plugga till en tenta i neuropsykologi som verkar asjobbig..).

Roliga grejer:
- Köpa en skitsnygg klänning till examensceremonin (det finns en mölighet att jag gör detta innan uppsatsen är klar, det finns också en möjlighet att jag måste ändra kriterierna till "klänning som funkar för max 300 kronor" då min ekonomi är långt nere på botten just nu...och inte blir det bättre heller då jag vare sig får csn eller jobbar...eller ens har jobb på gång...men nu skulle jag ju vara positiv ju!)
- Gå på bästa examensfesten den 23/1 och lyxa till det med en hotellnatt.
- Ha helt ledigt några veckor (eller några månader, eller några år, beroende på när/om jag får något jobb alls..men vikariera som skötare eller något sånt ett tag får väl funka..neej, nu blev jag negativ igen, inte meningen!) och typ göra trevligheter som att åka och hälsa på folk. Till exempel göra ett andra besök i Hudiksvall och även ta en tur till Åland. Någon mer som vill bli påhälsad?

Hmm, det blev ju inte så mycket när jag skrev ner det. Men det var helt klart trevligare att tänka på än variansanalyser. Förutom trevligheter funderar jag över när det är okej att i låtar ha språkliga fel. Som att Melissa Horn sjunger "var hon vackrare än mig?" i stället för "vackrare än jag", vilket jag på något sätt stör mig på men ändå tycker är okej eftersom det ju inte skulle passa med resten annars ("lät du henne komma närmre, var hon vackrare än mig? det finns dagar då jag tänker mer på henne än på dig"). Eller måste man i dessa fall göra som Lasse Lindh som efter att han sjungit "hon är bättre än mig" slänger in en kör som lägger till "det heter faktiskt bättre än jag"? Är det bara okej om man själv vet om att det är fel men låter det vara fel för konsten? Som Annika Norlin som sjunger Stetoskop där alla tror det ska vara Mikroskop för att hon gillar när folk blir upprörda på språkfelaktigheter...tycker jag att det är coolt bara för att hon egentligen är jätteduktig språkligt?

För övrigt så regnar det här, som vanligt. Regnet och det gråa vädret slutar aldrig. Inte blev det bättre av att åka till Göteborg igår heller, där blåste det dessutom så det var helt omöjligt att använda paraply. Fast det är ändå skönt att komma bort lite, få lite andra intryck än min datorskärm (haha, vad sorgligt det lät..). Idag är det fredag och i morgon bitti lägger jag ångestuppsatsen åt sidan för några dagar och åker på en minisemester till Malmö! Ser fram emot! (även fast det säkert både regnar och blåser där med...)

Helga

Bishop Allen - Rain
en regnlåt som jag faktiskt blir glad av!


Kommentarer
Postat av: ia

bra språkfelaktighets-fundering. jag tycker nog att om folk man vet vanligtvis är språkligt korrekta gör fel "med vilje" är det somehow mer okej än om särskrivande "än mig"-människor gör det, även om resultatet blir precis detsamma. hm hm. dubbelmoral? men för att slippa dessa djupa funderingar så kan vi bestämma att alla som uttrycker sig i skrift gör det rätt och riktigt (eller korrigerar sig med en bakgrunds-kör)

2009-11-20 @ 12:26:27
Postat av: Lina

Jag vill ha besök! I Malaysia? Indonesien?

Kram!

2009-11-23 @ 08:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback