Musikåret 2000

Vad hände i övrigt detta år? När året inleddes gick jag andra året på gymnasiet, när året slutade var det bara ett halvår kvar till studenten. Det var ett rätt tråkigt gymnasieår, men roligare socialt mot slutet av året med alla utgångar som plötsligt uppenbarade sig. Det här var innan jag började ”hitta” min musikstil och därför är det lite svårt att minnas vad jag faktiskt lyssnade på, tror inte ens jag lyssnade så mycket på musik när jag var ensam utan mest i sociala sammanhang. Det blev nog rätt mycket vad som spelades på radion och sånt andra gillade i kombination med repetitiv sträcklyssning av cd-skivor man fått i julklapp- och födelsedagspresent.  Men här är några jag minns…

 

  • Belinda Carlisle – Heaven is a place on earth. Detta var året då vi började gå ut på riktigt, och till utgång hörde förfester. Oftast vara vi tre tjejer och en flaska vin som någon lyckats få en förälder att köpa ut (ibland lyckades vi få tag i två, då alla föräldrar var övertygade om att de var de enda som köpte och ”tre tjejer på en flaska är ju inte så farligt”). På förfester spelades denna frekvent, ofta i kombination med Cyni Lauper - Girls just wanna have fun
  • Savage Garden - The animal song. Först den här låten och sen hela skivan (som jag fick i julklapp 1999) lyssnades på väldigt mycket en period..nu har jag lite svårt att inse storheten, men the animal song är ju rätt gullig ändå..
  • The Offspring - Why don't you get a job och de andra låtarna på skivan lyssnades mycket på. Dessutom hade vi ett tv-spel där man körde crazy taxi som också spelades väldigt mycket vilket gav mer oplanerad offspringlyssning..
  • Bloodhound gang - The bad touch. Den lyssnade ju ALLA på, så även jag..den fastnar faktiskt väldigt lätt. Dock svår att sjunga med i utan att skämmas ihjäl sig över texten eller få andnöd..
  • Wheatus – Teenage dirtbag. Äntligen en låt som jag faktiskt gillar än idag, den är himla skön. Detta var tiden då man förknippade låtar med deras musikvideor, för varje låt jag kommer på ser jag automatiskt en del av videon framför mig. Det borde ju vara smart genom att ge en effektivare inlärning och framplockning....
  • Bon Jovi – It’s my life. Det är min 18-årsdag och efter släktfesten dricker jag och min bästis oss fulla på överblivet vin och spelar denna singel (jaa, det var ju på den tiden då man köpte singlar också!) om och om igen…
  • The Ark – It’s take a fool to remain sane. Återigen en låt jag kopplat mycket till dess enkla spela-på-tak-video, Ola Salo var härligt speciell och låten tycker jag fortfarande är fantastiskt bra.
  • The Smiths – This charming man. Jag tror också att detta var året då älskade The Smiths introducerades för mig i och med denna låt som jag nog tyckte var lite konstig men ändå gillade direkt (och trots det dröjde det säkert 2-3 år innan jag tog det på allvar och började lyssna in mig). Vi försökte önska denna på lilla dansgolvet på Södertäljes 18-årsställe Avenyn några gånger men vad jag minns spelade DJ:n den aldrig...
  • N'Sync - Bye bye bye. För att det var roligaste låten att dansa till på Avenyns stora dansgolv efter en rolig vinförfest..

 

Japp, ett ganska spretigt musikår var det. Tror även att man skulle kunna slänga in lite Madonna, Cardigans och typ Patrik Isaksson eller annat som spelades mycket på radio på listan också...men det får räcka för denna gång!

 


posera mot en vägg, 17 år..


posera i lillasysters säng under en sedvanlig förfest på tre (paljetter var visst hett för tio år sen också!)

 

Helga



Kommentarer
Postat av: ia

ett sådant riktigt gott nostalgi-inlägg! själv minns jag inte alls vad jag sysslade med 2000.. kanske borde försöka fräscha upp minnet jag med.

2010-01-09 @ 18:19:15
Postat av: Josefin

Så roligt att läsa och lyssna imaginärt!

2010-01-11 @ 18:01:41
Postat av: Paljettbruden

Fan vad coolt att se detta i efterhand! Att du kommer ihåg alla låtar.... Nostalgi på hög nivå!

2010-01-13 @ 20:24:05
Postat av: Helga

Det krävdes en hel del research i form av gamla dagböcker, annars hade det aldrig gått. Men det var kul! Tror dock det blir lite svårare med senare år för då har jag inte lika mycket dokumentation...

2010-01-14 @ 08:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback