bokbloggen..

lite bra saker att läsa på filten i sommar;

"neverwhere" av neil gaiman.
den läste jag på min semester. inte helt diskbänksrealistisk. men jag tror att även diskbänksälskare kan tycka att detta är sådan riktigt trevlig läsning. det är liksom realistisk orealism. typ.

"of mice and men" av john steinbeck
så bra. och så sorglig. och välskriven. och.. eh.. sa jag att den är bra?


"expedition L" av erlende loe
läses med fördel efter "of mice and men" om man vill lätta upp den fint melankoliska stämningen med diverse högljudda fniss.

"agnes cecilia" av maria gripe
därför att den är bäst i världen.. och detta är inte baserat på den (onekligen) tjusiga titeln.

"bellefleur" av joyce carol oates
läste den som liten flicksnärta, men trots min ynka ålder minns jag den som en riktigt bra.. tja.. historia! står nu i min bokhylla och väntar på omläsning.

"blindsighted"
av karin slaughter
bästa deckarförfattarnamnet! den här satt jag och läste på berlins pendeltåg, våghlasigt (?) balanserandes på min väska. myycket svår att lägga ifrån sig alltså. man ska ju tydligen läsa deckare på sommaren, då är det väl lika så bra att faktiskt läsa en bra deckare. som inte är skriven av nicke lilltroll.

"den illusterade mannen" av ray bradbury
noveller! massa bra noveller! hittade ett välläst exemplar i mammas bokhylla som liten och har nu adopterat detta. har lästs ännu lite flera flera gånger och alla novellerna är otäcka och bra!

"primtalens ensamhet" av paolo giordano
skriven av någon himla übemensch som både är bra på teknisk fysik OCH att skriva böcker. men den ÄR bra. trots att den handlar om relationer.. mest bara relationer. och lite matte.


"kollektivt självmord" av arto paasilinna
fniss fniss. det går faktiskt att skriva roliga böcker även om detta ämnet, bara det görs på rätt sätt. som här.

"jane eyre"
av charlotte brontë
klassiker! läs! läs!

själv ska jag ta itu med "främlingen" (taichi yamada), "vredens änglar" (oates), "swede" (pauline wolff), "uppdrag skyddsängel (paasilinna) och "vägen hem" av alice munro. och detta kostar mig inte ett öre! library lover!

litterär puss på er. nu ska jag sova.

ia

låt: teenage fanclub - when i still have thee
mys! sommar! lyssna!

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Expedion L kan rekommenderas! :) Det är så mycket norrmännen nog egentligen har upptäckt, bara det att ingen kunnat bevisa det! ;-p

2010-07-11 @ 20:00:36
Postat av: Helga

En sån riktigt utförlig bokblogg! Fundrar på att härma konceptet vid tillfälle, dock blir nog inte min lista lika lång...fast nu har jag kommit in i semesterfeeling och läst tre böcker på tre dagar!

2010-07-12 @ 20:33:01
Postat av: ia

shoooot! mer boktips åt folket!

2010-07-14 @ 20:36:17
Postat av: lilla N

Hejsan!

skriver bara för att höra med dig om västen från Indiska som du nämner i din blogg. Du kanske har den västen som jag försöker få tag i, nämligen. Hör gärna av dig. Mvh, N.

2010-07-17 @ 08:54:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback