en komikers uppväxt

Lika bra att blogga om allt möjligt nu när jag ändå sitter här. Så här kommer dagens boktips:

En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Perfekt och lättläst bok när man ligger och tycker lite synd om sig själv, men inte orkar sig på något svårsmält. Fast det är inte direkt en bok som piggar upp en. Det är nog den finaste, men sorgligaste bok jag läst på länge. Alltså, skildringarna av Juhas vardag får mig verkligen att kastas tillbaka till mellanstadiet. Eller närmare bestämt sexan. Barn i sexan är nog de elakaste som finns. Det gör verkligen ont i mig när jag läser om mobbningen mot Thomas, hur Juha inte kan stå emot grupptrycket och sviker sin bästa vän Jenny gång på gång och hur jävla hemska små söta tolvåringar kan vara. Usch. Plågsamt. Men vackert, träffande och med en humor igenom hela boken som gör att man klarar av det.  Jag har faktiskt inte varit särskilt imponerad av Jonas Gardell tidigare, mest tyckt att han verkar lite småjobbig. Men i bokform passar han mig perfekt.

 läs den om ni har några timmar över..

Nu tänkte jag att jag skulle läsa Tärningsspelaren. Blev lite inspirerade när jag läste Yalom-boken Existential Psychotherapy för den togs upp som exempel i kapitlet om frihet. Fast med tanke på hur lite tid jag brukar lägga ner på läsning av skönlitteratur så kan det nog ta ett tag. Borde verkligen prioritera bort datanördandet.

/Helga

Josh Rouse - Sad eyes (måste ha en sorglig låt till en sorglig bok..)


Kommentarer
Postat av: ia

en sådan riktigt bra recension..

2006-10-21 @ 14:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback