svar på utmaning

"Du skall göra upp en lista på fem konstiga ovanor eller egenheter du har
och sedan utmana fem andra bloggare att göra det samma och fortsätta kedjan.
De skall även bifoga de här korta reglerna i sitt meddelande. Längst ner i det här
inlägget finns en lista över vilka jag utmanar, jag kommer även att gå in på
deras bloggar och meddela att de är utmanade."

Nä, jag orkar inte utmana och hålla på (och så har jag heller inte några att utmana då jag är ensam och utstött). Alltså gör jag bara min kära syster
Kerstin till lags och publicerar lite egenheter.

1. Jag måste alltid nysa minst tre gånger för att känna mig tillfredsställd, annars blir jag bara frustrerad och väntar på den där tredje nysningen..(på sista tiden har jag faktiskt börjat nysa fyra gånger ibland, det är dock lite för jobbigt för man är helt borta i huvudet under en väldigt lång tid). Situationer då det inte är lämpligt att nysa är t.ex. när man kör bil...eller åker lift, jag har gjort världens snyggaste vurpa när jag åkt lift en gång på grund av att jag nös (obs! ej stollift..).

2. Jag måste verkligen ha tagit fasta på mammas förmaningar om att aldrig svälja när man ligger ner för då kan man sätta i halsen (hmm, om nu min mor tjatade på mig om sånt när jag var liten, det känns inte så troligt..jag kanske kom på det själv helt enkelt), för jag kan inte få i mig någonting utan sätta mig helt rakt först (problematiskt när man vill ligga i sängen och äta godis lite halvliggande eller vaknar törstig mitt i natten). På senaste tid har jag försökt träna på drickandet när jag varit bakis och därmed vätskedesperat i kombination med för trött för att orka röra på mig och det har gått hyfsat - nästa steg är godisätande (fast det ÄR farligt).

3. Om jag har t.ex. en läkartid eller ska på en föreläsning så måste jag alltid kolla minst tre gånger vilken tid det är trots att jag egentligen har full koll på att det var t.ex. klockan 10.15 - på samma sätt måste jag alltid dubbelkolla att jag ställt väckarklockan fast jag vet att jag ställt den rätt från början.

4. Jag måste alltid säga att jag pluggat mindre än vad jag egentligen gjort och att det gått sämre än vad det gjort på tentor, det är nåt slags försvar så jag har något att skylla på om det nu inte skulle gå bra sen. När vi läste om bland annat self-handicapping på socialpsykologin kände jag verkligen igen mig.  Har blivit mycket bättre på denna punkt de senaste åren, vilket till viss del kan bero på att jag pluggar mycket mindre nuförtiden...eller att alla andra smarton jag omger mig med pluggar mer och jag är aldrig längre den som ansträngt mig mest, alltså kan jag uppge korrekta pluggmängden utan att det låter som att jag överdrivit. Och nuförtiden kan jag säga "ja, tentan gick BRA", det skulle jag aldrig sagt om ett gymnasieprov.

5. Om jag köper godis kan jag inte sluta äta förrän det är slut i påsen, tror det kommer från hetsätningen när man var mindre och hela familjen kastade sig över godiset som tog slut efter tio minuter (det gällde att hålla ett högt tempo, och jag brukade gömma godis i handen i smyg...det fick man inte, fast värst var det förstås om man gjorde en liten egen hög framför sig - typ spöstraff på sånt!). Dumt nog köper jag alltid för mycket när jag äter själv så det slutar med att jag blir illamående. Men på vissa sätt är det bra för sen är jag oftast inte sugen på godis på ett tag. Överlag är jag mycket mindre godissugen nu än jag var förut...

En liten bonus som jag kom att tänka på nu är att ett av mina (ganska få) perfektionistiska drag visar sig genom att jag alltid måste vika ihop kläderna snyggt i en hög när jag går och lägger mig, oavsett vilka aktiviteter som föregått sänggåendet. Tror att de situationer då jag hittat kläder slängda över rummet när jag vaknat dagen efter kan räknas på ena handens fingrar...(jag kan även få för mig att vika ihop andra personers kläder, suck!).

/Helga som härmed endast utmanar bloggkollega Ia...

Morrissey - Life is a pigsty (kör vidare på Moz idag, varför ändra ett vinnande koncept?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback