christmas claps och aggressioner mot ett visst ord..

idag hade vi jullunch komplett med klapputbyte på jobbet. grisgrynsgröt, skinkmackor och en varsin julklapp på bokstaven "b" till ett värde av 75 svenska enkronor.
jag hade varit på lush och inhandlat den juldoftande och väldigt odjurtestade tvålen "bob" innan, och just skönhetspryttlar var väl årets julklapp. ett säkert kort. vem blir inte glad för lite body butter, badskum (om man har badkar åtminstone) eller då en jultvål vid namn "bob". det var för övrigt min arbetsterapeut karin som fick den.

årets andra populära julklappskategori var bok. tre personer hade köpt böcker. varav två var likadana.. "nu vill jag sjunga dig milda sånger" verkar vara det som gäller i år och julklappslotteriet tilldelade mig ett av exemplaren.
den ska tydligen vara såååå braaa. och fiiiin. vilket den säkert är. det verkar faktiskt vara en fin historia, iaf enligt baksida. och alla superlativ från diverse svenska och utrikiska tidningar gör ju sitt till. men jag är ändå inte odelat positiv till boken..

hur kan man ha en sådan konstig och mesig titel? jag tycker inte alls om den. mild är ett ord som jag inte gillar har jag upptäckt. tackom och lovom verkar det inte användas så mycket nuförtiden.. tills nu någon kom på den lysande idén att översätta den svenska titeln till detta dvs. ok. originaltiteln är "let me sing you gentle songs" så de kanske inte hade något val, men det låter fortfarande fånigt.

image771
den aktuella, och tydligen milda, boken.

nu måste jag klaga på ordet "mild" ett slag..
det är ett irriterande mes-ord. och passar inte i boktitlar. och inte för att beskriva någon annanstans heller för den delen. möjligen kan jag förstå att det kan vara bra för typ bebisgrejer.. "pampers babyolja, milt för din skrikiga lilla bebis rumpa". mammor tycker säkert sådant är jättebra. men där kan det stanna, i slogans för bebi-produkter.

har tagit mig friheten att leta upp några synonymer till det irriterande ordet:

                  
  1 behaglig, angenäm, len, mjuk, skön, skonsam; svag, lätt; ljum, varm 2 försynt, hänsynsfull, mänsklig, vänlig, rar, blid, god, försonlig, huld, barmhärtig, human


"nu vill jag sjunga dig skonsamma sånger"? eeeh.. nej..
"nu vill jag sjunga dig försynta sånger"? OM det nu finns försynta sånger har jag ingen lust att höra dem..
"nu vill jag sjunga dig hulda sånger"? moooahahah!

nä. det verkar inte finnas ngt lämpligt alternativ. de borde helt enkelt inte ha översatt boktiteln rakt av. annars brukar man minsann vara pigga att hitta på egna titlar, men tydligen icke i detta fall.

hrmm. detta inlägg blev visst ett skriftligt påhopp på ett ynka litet ord, men jag hade inget bättre för mig än att hysa agg mot detta.. hoppas jag inte blir åtalad för hets mot ordgrupp.

hmm.. kom på att jag nyligen skrev ett annat gnällinlägg angående anna järvinens musik. det kanske berodde på att låtarna var milda? jag är uppenbarligen icke på milt humör just nu.. ska början lyssna på the sex pistols eller ngt annat garanterat mild-fritt..

men först ska jag skölja bort den förhoppningsvis mkt nyttiga ansiktsmasken jag har i hela ansiktet och förmodligen halva håret by now. om ett ögonblick har jag stråååålande hy! o ja! inte miserabel som den var för en kvart sedan.. jag förväntar mig underverk. den kostade hela 15 riksdaler!

by for now

och för övrigt tycker jag att patienter som svarar "jag är ingen gädda" när jag ställer sjukgymnastiska frågor är ngt svårbedömda.

ia

låt: kate bush - hounds of love
detta är i alla fall ingen mild sång! sådeså!
                  
  

Kommentarer
Postat av: Helga

Men..jag är inte heller någon gädda. Det är ju ett utmärkt svar, om du inte undersöker gäddor det vill säga. Angående ordet "milda"..det stör mig också..det funkar möjligen om babyrumpor och som margarinnamn. Vi var på en aspergerteaterpjäs som hette "väderflickans milda makt" (vilket jag tyckte var en töntig titel, ENBART för att den innehöll ordet milda!), den handlade om en kille som fick världens utbrott när man sa typ "milda makter" eftersom han var intresserad av väder o milda använder man typ om vindar, en makt kan inte vara mild! Du kanske också borde börja få utbrott av milda-ordet!

2007-12-19 @ 13:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback