bokmaraton

När jag är i Södertälje och exponeras för en överfylld bokhylla blir det ofta så att jag läser en del. Att jag blivit förkyld och har legat och snörvlat i soffan hela dagen idag har hjälpt till, det har varit värsta slappa bokläsardagen.

Först läste jag ut Jonas Hassan Khemiris andra bok Montecore igår (jag har dock inte läst den första, "Ett öga rött", men det tänker jag verkligen göra efter detta). Montecore handlar i alla fall om Jonas själv (hmm?) som får brev från en vän till sin pappa när han precis ska ge ut sin första bok, denna vän uppmanar honom att skriva en bok om sin far som var/är fotograf och bifogar en hel del brev + egna minnen från deras gemensamma liv i Tunisien. Sedan vävs "vännens" (är det verkligen han som skriver?) minnen ihop med hans egna och de uppvisar lite olika bilder av hans pappa. Att breven från pappans vän är skrivna på märklig svenska direktöversatt från arabiska (men även andra grejer, som att boken handlar om författaren själv som ska skriva en bok) gör att den till stilen påminner väldigt mycket om sjukt roliga och bra boken Allt är upplyst (Jonathan Safran Foer). Visserligen är det absolut inget fel med det, Montecore är också både rolig och väldigt bra. Men har han snott konceptet eller är det en (rätt osannolik) tillfällighet? 

85060-478 Montecore - en unik tiger, boknamnet efter en tiger som anföll sin tämjare..

Sen gav jag mig på min systers second hand-fynd, Flickornas handbok i jakt och fiske av Melissa Bank. Och den var faktiskt också riktigt bra (även fast både omslagets utseende och titeln låter som värsta chick-lit-boken som handlar om hur man ska snärja drömprinsen genom att vara allmänt mesig..ehh..oj vad fördomsfull jag är). Här beskrivs olika episoder ur huvudpersonens liv där hon har olika förhållanden med mer eller mindre normala män eller iakttar andras förhållanden och hur det går (inte alltid så bra). Sen blev det hysteriskt kul när hon efter att ha läst en självhjälpsbok i hur man hittar kärleken och sen träffar (typ) Mr Right håller på att förlora honom eftersom hon internaliserat budskapet i den ynka boken och hela tiden hör författarnas röster i huvudet, dessa uppmanar henne typ att inte tacka ja direkt till dejter, inte vara rolig och så vidare. Antar att slutsatsen man ska dra är att det där störda dejtingspelet och att spela svårfångad inte är något att satsa på. Dock funkade den metoden jättebra när hon använde sig av den i början..men då var det ju inga Mr Right-killar hon lyckades fånga. 


85060-479 följ alltså inte råden i alla självhjälpsböcker med löjliga titlar

Nu är jag tillbaka i min kära Uppsalalägenhet och ska snart gå och lägga mig hade jag tänkt. Hoppas att Ia och company haft trevligt på middag och låter bli att dansa på högtalarna (eller i takt med hemska siluettjejerna) på BJ. För mig blir det en lugn helg, kanske rentav en kreddig filmkväll i Floggan med Citizen Kane i morgon kväll?


/litterära (hah) Helga


Placebo - Bruise pristine
funderar på att gå in i en placebo-period, nästan alla deras låtar är ju väldigt väldigt bra.


Kommentarer
Postat av: ia

the placebo period of my life..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback