l'auberge espagnol

Igår kväll filmtittades det här på Djäknegatan. Vi har för tillfället en hel massa filmer till låns och trevligt nog är de flesta av dem inte några Hollywood-upphaussade grejer eller skräckfilmsuppföljare utan lite alternativare saker. Mkt bra för mig att vidga mina vyer lite. Jag ser på film så sällan så när det väl händer blir det bara såna där allmäna historier som går hem hos alla, men som aldrig riktigt fastnar. Visserligen hade jag och bloggkollega creddig filmkväll med Citizen Kane för någon vecka sen, men annars har det varit dött på filmfronten.

Filmen som sågs igår var i alla fall L'auberge espagnol, eller Den spanska lägenheten som den visst heter på svenska. Det är en fransk film som utspelar sig (större delen av tiden) i Barcelona (trevligt för mitt filmsällskap som kände sig helt hemma och kände igen varenda gata, jag vill också till Barcelona!!). Det tog ett tag innan jag vande mig att dels höra franskan och samtidigt läsa engelska texten och nu är jag helt sugen på mer fransk film...det är ju såå fint. Filmen handlar i alla fall om Xavier som lämnar Paris och sin snygga flickvän där för ett utbytesår som Erasmus-student i Spanien där han delar lägenhet med några andra studenter (från diverse olika ställen; bland annat en ordningssam brittisk tjej, en odräglig bror till henne och en flata som lärde huvudpersonen hur man förförde tjejer vilket såklart fungerade ypperligt! Ja, det var väl handlingen kan man säga. Det var i alla fall en väldigt trevlig film som beskrev livet i deras mysiga kollektiv.

 man blir både sugen och osugen på att flytta in i ett utbyteskollektiv i Barcelona..

Nu har jag tagit en sväng på stan och inhandlat kurslitteratur, strumpor, vin och mat (=allt en student behöver). Tänkte nu vara duktig i några timmar och göra hummus och baka bröd. Det låter extremt vuxet med brödbak, har svårt att tänka mig att jag faktiskt för typ tre år sedan bakade bröd en gång i veckan. Hmm, det är ju det jag säger hela tiden..jag blir bara omognare och omognare. Att jag inte bakat på ett tag upptäcktes också på ett otrevligt sätt när jag skulle kolla att jag hade alla ingredienser hemma och hittade äckliga mjölbaggar i grahamsmjölet ("men vad gör han? han lägger mjölbaggar i grahamsmjölet. Aj aj Knut, det som såg så bra ut"). For your information har jag faktiskt köpt nytt mjöl idag, jag är inte så fattig så jag tänker äta mjölbaggar. Undrar hur de smakar...

/Helga

Radiohead - No surprises
introt till denna låt spelades frekvent i filmen, mkt fin låt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag ska dricka sangria ikväll! wohoo! continental i am..

2007-01-20 @ 15:46:56
Postat av: Clara

uäähähkvää.. du kan ju inte skriva om mjölbaggar! Det måste vara med på top 3 för det äckligaste som finns, för guds skull börja cencurera!!

2007-01-20 @ 18:06:27
Postat av: Helga

Okej, vissa saker kanske censureras på denna blogg, men dit hör inte mjölbaggarna än. Men nu är de borta för jag har slängt mjölet!

2007-01-20 @ 18:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback