stockholmsmentalitet och depressionstester

Igår var jag på studiebesök på Stockholms nation. Det är inget vanligt förekommande fenomen men ibland vill man roa sig på torsdagar också och då är det enda alternativet. Stockholms nation är ett sjukt överskattat ställe enligt mig. Vi kom dit fem i halv sju för att vara säkra på att få matplats vid sju när det öppnade och då var kön redan lång. Sen ägnades minst fyrtio minuter åt att köandes frysa och titta på öldrickande brats med backslick. Hehe, nej nu överdriver jag, det är faktiskt väldigt mycket vanliga människor på Stockholms också. Men det är kul att generalisera. Märkligt nog gick de flesta med backslick före i kön, men snart insåg jag att det inte var frisyren det hängde på utan de hade helt enkelt varit smarta nog att ha bokat bord.

Väl inne på Stockholms snodde vi åt oss den allra sista sittplatsen (höjden av tur, folk går typ in en och en och paxar ett helt bord åt sina kompisar som kommer sen) och åt otroligt god mat (lyxigt för att vara nation) och billig dryck (en sexa cuba libre för 37 kronor, väldigt god var den också). När jag och Sofia satt och vaktade övriga sällskapets stolar i några minuter fick jag känna på stämningen när en tjej kommer fram till stolen jag har krokat benet runt (som sagt, folk var galna och man fick ta till alla knep) och säger först halvtrevligt "är den här stolen ledig?" för att när jag svarar ett vänligt "nej, tyvärr, den är upptagen" ändra tonläge helt och bitskt fräsa "den är INTE upptagen, det sitter ingen där!". Stockholms i ett nötskal. Okej, jag är medveten om att jag dissar Stockholms lite för mycket kanske. Jag hade faktiskt kul. Maten var mycket god, servicen jättebra (bordsservering + att både bar- och garderobspersonalen faktiskt hade koll på vem som var nästa på tur och inte lät de mest framfusiga komma först). Dessutom kanske jag inte borde gnälla över Stockholmare när jag själv är nollåtta. Men Södertälje är faktiskt INTE Stockholm. 

Det var i alla fall en kul kväll, trots brist på bra musik. Jag står faktiskt för att jag tycker att det är betydligt roligare att hoppa runt till några schlagerlåtar man känner igen än att se dum ut till r'n'b eller stå ut längre tid än en kvart till musiken på stora dansgolvet där alla låtar är i princip likadana (dock ingen hissmusik igår). I alla fall dök Ia,
Ida och Martina upp mitt under min och Sofias Carola-kavalkad och Ida utbrast uppenbart förvånad "Men Helga! VAD gör du på schlagergolvet?". Efter några timmar var det för mycket folk, för dålig musik och för sent för att vara ute om man som jag skulle upp innan åtta idag. Klokt nog cyklade jag då hem, helt utan den vanliga tvångstanken "måste alltid stanna tills stängning". Skönt!

85060-536

Japp, nu har min nationskväll beskrivits. Denna dag har ägnats åt kursstart, Utredningsmetodik 10 poäng. Det låter inte så upphetsande, men verkar otroligt roligt. En heldag med föreläsningar har nog aldrig gått så snabbt. Jag höll på att dö av skratt upprepade gånger och det berodde inte bara på övertrötthet. Eftermiddagen avslutades med att vi fick göra några begåvningstester och fick med oss ett depressionstest att göra hemma. Som föreläsaren sa: "Det är så lite vi på den här institutionen kan erbjuda våra studenter jämfört med andra, som medicinarna som får massa vaccinationer. Så ni ska i alla fall få privilegiet att göra ett depressionstest.". Tack så mycket. Vi får gratis testas för diverse psykiska störningar, det är ju inte helt fel. Nu har jag gjort Beck's Depression Inventory och jag behöver inte kontakta föreläsaren för vidarebefordran någonstans. Nu kan jag i alla fall utesluta en diagnos ur DSM-IV. 

Åh, det är så skönt att slippa äckelmetodkursen. Trots att vi har heldagar varje dag kommer det att bli roligt. Älskar stunder när utbildningen känns helt rätt och det känns lyxigt att få gå på föreläsningarna utan att betala ett öre. Så känns det faktiskt ganska ofta om man bortser från senaste månaden. 

I kväll ska jag bara ta det lugnt, titta på film (vi har fått massa filmer + O.C säsong 1-3 från sambos vän som åker utomlands, mycket bra!) och äta chips. Det behövs verkligen. Sen ska jag lägga mig tidigt och i morgon ska jag handla strumpor, kurslitteratur (om jag lyckas hitta några pengar på nåt konto som jag kan öveföra) och inviga min nya stavmixer. Lovely. 

/Helga

Bloc Party - Banquet
denna låt brukar faktiskt spelas ute, åtminstonepå de så riktigt goda nationerna ÖG och V-dala  

Kommentarer
Postat av: ia

du får göra ngt roligt test på mig i morgon. haha. tänk om det visar sig att jag är autistisk eller har ADHD eller ngt..?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback