autisterna vs dystymikerna

Jag upptäckte rätt nyligen att det finns ett band som heter Autisterna. Det är ett skumt namn på ett band och jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska bli upprörd över det eller inte. Alltså, jag tycker ju om både viss musik och vissa autister, men det känns lite fel ändå (typ " nu ska vi komma på en tuff sjukdom som vi kan döpa vårt band till, autister är ju grymma, i alla fall den där rain man, fan vad coolt om vi heter autisterna"). Men vad vet jag, de kanske faktiskt har autism och i så fall skulle det ju vara rätt tufft. Jag tror dock inte det. Men det kanske kan vara okej ändå. Autism är ett rätt fint ord och Autisterna passar faktiskt bra som bandnamn, rent språkligt.  Det finns ju i och för sig redan ett band som heter The Tourettes så det verkar ju vara allmänt okej att döpa band till psykiatriska diagnoser. Oavsett om jag tycker att deras namn är okej eller ej så är de i alla fall riktigt bra. Jag är inne i min "det är vår och jag vill bara lyssna på svensk pop"-period så vad passar väl bättre än ännu ett indiepopband från Göteborg?
 
Bloggkollega Ia påstår att hon har drabbats av dystymi och jag känner mig lite sympatidystymisk eftersom det är så sjukt tråkigt att tentaplugga. Vi planerar att starta ett band. Det ska heta Dystymikerna och vi ska ha med ordet ynka i alla låtar (alternativt "pity" när vi vill gå hem internationellt). Vår första singel kommer troligen att bli en svensk cover på Weezers "This is such a pity" ("Detta är så ynka"). Jag undrar dock hur bra det kommer gå för oss. Med tanke på att ingen av oss kan sjunga så är det i alla fall tur att vi är indiepopare, för då kommer folk kanske jämföra oss med Håkan Hellström vilket vi tar som en komplimang. Vidare ska Ia spela saxofon och jag piano/keyboard, det är så långt våra musikaliska talanger sträcker sig. Vi räknar åtminstone med att få nationsspelningar, först kanske ÖG och Kalmars och sen stå inför ett fullsatt V-dala. Då kanske vi får riktiga groupies och inte bara bloggläsargroupies. Eh. Eller också inte. Är det nån sak jag är säker på att vi inte kommer att göra så är det att starta ett band.

Helga


 


Autisterna - Himlen


Kommentarer
Postat av: ia

vi kommer göra succé i indiekretsar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback