bra böcker!

jag har läst förskräckligt mycket böcker på sistone. typ fyra böcker på en vecka. men när jag fastnar i en bok kan jag vara sjukt effektiv. rekordet är sagan om ringen-trilogin när jag var en sisådär tolv år. den plöjde jag på en helg.

de senaste dagarna är det dock inga små hober jag läst om, böckerna jag avverkat är istället följande;

- "norwegian wood" och "kafka på stranden" av haruki murakami. så riktigt bra! i  vanlig ordning kan jag inte direkt förklara varför, analyser är inte min grej, men jag hade ingen lust att lägga ifrån mig dem längre än nödvändigt.. nackdelen var väl att det var lite väl kukfixerat emellanåt (om ni ursäktar uttrycket), men eftersom huvudpersonerna var killar under 20 så är väl sånt ganska väsentligt i deras värld.

- "vägen" av cormac mccarthy. pulitzerpris-vinnare! boken är inte särskilt lång (jämför med annan vinnare, "middlesex", som typ aldrig tog slut) och det är mest en slags reseskildring. typ. okej, nu kommer alla litteraturkritiker som läser detta (sjukt många tror jag) att slå mig för att jag kallar detta underverk för "reseskildring", men i stort sett är det vad som händer i boken. de förflyttar sig. mot okänt mål. detta är en f.ö av de mest otäcka böcker jag läst, reseskildring or not, och en av de bättre också.. läs den och få en lätt obehagskänsla i magen.

- "skumtimmen" och "nattfåk" av johan theorin. deckare med inslag av lite spök, åtminstone den sistnämnda. bra och hederlig underhållning, och han skriver inte som nicke lilltroll pratar heller! ska man läsa deckare kan man läsa de här. dessutom får jag mig lite ölandsnostalgi på köpet..

' "den som vässar vargars tänder" av carina rydberg. den är otäck. man vet att något otäckt kommer att hända, och det gör det. boken är mycket välskriven (pretto att säga så, men det är den) och efter att ha läst den är jag rädd för carina rydberg. det är en sak när massa otäckheter skrivs i väl vald deckare av ngn tomte som eg inte kan så mycket mer än att berätta en bra historia (inget fel med det, bra historier växer inte på träd).. men när otäckheter skrivs i en roman, av en braskrivande författare, då blir det sju resor värre = rädd ia.
givetvis kunde jag inte lägga ifrån mig den här boken heller..

ja, det var väl det här jag hunnit med. nu ska jag väl ta itu med resten av böckerna som bor i min bokhylla. har handlat massor av bokks 2nd hand bla. och lånat av mamma. "för lydia" av gun-britt sandström, "nånting har hänt" av joseph heller eller kanske "babels hus" av PC jersild..

att läsa en bra bok är ngt av det bästa som finns! tjohoo!

ia

låt: the gossip - heavy cross
deras nya snigel från deras nya skiva.. den är bra, och jag måste säga att beth ditto är lite cool faktist.

Kommentarer
Postat av: Helga

åh, såna riktigt goda boktips inför sommaren! Blev mycket sugen på typ allt! PC Jersild tänkte jag också läsa i sommar faktiskt, tror det kan vara bra!

2009-05-30 @ 18:52:49
Postat av: ia

ja! läs, bara läs..

2009-05-31 @ 22:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback