svampbloggen!

Jag ska strax äta lite mellanmål i form av en sen andralunch alternativt tidig middag och sen ta tåget till Göteborg, men för en gångs skulle sitter lite bloggande på sin plats. Igår kväll skulle jag och Johan återigen göra ett försök i svampskogen. Vi har hittills haft väldigt dåliga resultat på svampplockarområdet. Förra året var vi ute i flera timmar vid två tillfällen med resultatet typ 3 ynka kantareller vid varje tillfälle (plus att vi hittade en hel hink med svamp som säkert hade en tillhörande svampplockare i närheten och som vi därför inte vågade ta). Nu i somras hade mina systrar hittat mängder med svamp ute på landet så vi tänkte att det var ett säkert kort och stannad på Ica Maxi för att köpa en extra stor svamphink att få plats med allt i. Resultatet blev typ 10 kantareller denna gång, plus att Johan fick borrelia på köpet. Inte helt lyckat.

Igår blev vi guidade till ett välbeprövat svampställe. Det var lite som när kungen ska ut på älgjakt; någon annan gör grovjobbet och det är bara att inkassera fångsten. Resultatet blev några liter trattkantareller, vilket anses som ett mycket gott resultat i jämförelse med våra tidigare. Woho!


kantarellus trattus (heter det nog inte...)


en del av fångsten..

Japp, det är vad som händer i Trollhatten/Monstermössan/Trollis/Trollywood just nu. Igår var jag även på ett mycket jobbigt spinningpass, nu är det dags att komma igång med träning igen känner jag. Spinningsalen på friskis här är lite som en biograf, man sitter liksom i nivåer så att man sitter högst upp om man är längst bak. Dessutom är det typ hela mörkt i salen och bara ljus på ledaren + tända ljus. Tyvärr är det inte lika mysigt som att gå på bio. Hmm, biospinning vore annars ett bra koncept! Visa en film på storbild framme vid ledare eller istället för ledare...kanske är något man borde lansera?

Helga

Sophia Somajo - I-rony
jag måste börja lyssna på musik igen snart (kanske blir det lite lugnare nån gång..typ när man ska koda data, då kan man väl lyssna på musik samtidigt?) - just nu kan jag bara komma på låtar som spelas frekvent antingen på p3 eller av johan och som sätter sig på hjärnan direkt när man hör dem...men denna är bra!


Kommentarer
Postat av: ia

monstermössan! tjusigt! jag har inte ens försökt plocka svamp, men trattkantarelljakt är ju onekligen spännande. de växer ju liksom i flock det där. hittar man en brukar man hitta trettio till. iaf i hälsingeskogarna :)

2009-09-11 @ 07:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback