oslo - från vinter till sommar

Tiden går fort, äntligen verkar den härliga försommarvärmen ha hittat även till Trollhättan (även om det nu regnat en del i eftermiddag..) och det är snart dags för invigning av nyinköpta grillen! I brist på mer fantasi än så just nu så tänkte jag bidra med några bilder från den lilla Osloresan jag och Johan var iväg på över Kristihimmelsfärdshelgen. Det var en fin resa tills jag blev sjuk, men nu är jag frisk igen. Ok, en annan grej som inte var så bra var "friske vårrullar" - testa inte! Vi åt på något vietnamesiskt hak (enda ställena med någotsånär acceptabla priser..) och beställde in vad vi trodde var vanliga vårrullar men som knappt går att beskriva med ord (förutom att det såg ut som en kondom fylld med räka, märkligt kött, nån sallad och märkligt smakande kryddväxt, serverades med en seg konstig sås och smakade allmänt icke-gott). I övrigt var Oslo en trevlig stad, sådär överkomligt stor och med mysiga Aker Brygge och Bygdöy (här ville jag egentligen göra ett o med streck igenom). Fast på torsdagen var det helt dött, alla norrmän var möjligen ut på tur eller något.




Första dagen var isande kall - mössa och vantar på!


Någon var trött på festande svenskar. Det var typ svenskar överallt - på de restauranger och barer vi var på i centrala Oslo jobbade det bara svenskar. Extremt lätt att bli förstådd med andra ord. (Tycker för övrigt att denna bild ser ut att var tagen i typ Berlin)


Dag två tittade vi på (ganska konstig) konst. Vi såg exempelvis Munchs ångesttavla Skriet samt en hel utställning av Bendik Riis som var mycket intressant - han målade bland annat sina upplevelser som tvångsvårdad på mentalsjukhus.


Sen åkte vi båten (senare omnämnd till "den jävla lilla båten" efter att vi inte fått plats på vägen tillbaka och fick ta en slingrig buss) över till Bygdöy (hur gör man norska ö:n egentligen?). Observera min fina nya "det är så logiskt alla fattar utom du"-tygpåse som jag köpt av
Onekligen (som även skrivit boken med samma namn)


Sen kom även sommarvärmen och vi hann njuta en liten stund.


Därefter blev det Kon-tiki-museum. Här är den omtalade flotten! Ganska coolt att den lyckats ta sig från Peru till Polynesien tycker jag, den ser inte så mycket ut för världen..


Oslo-hopp med Karl Johans gate i bakgrunden


På kvällen Mojito på bar med sängplats på Aker Brygge. Mys. Men farligt med sköna sängar att ligga och dricka drinkar i, jobbigt att ta sig hem när man nästan somnat..

Japp, det var en snabbguide till Oslo. Förra våren bidde det Köpenhamn och nästa år borde Helsingfors stå på tur om traditionen med nordiska huvudstäder ska följas. I Reykjavik var visserligen Johan i höstas men jag är mycket sugen.

Jag har fått för mig att jag har lust att se på tv - jag som nästan aldrig ser på tv annars. Igår såg jag precis slutet av Top Model och tänkte att jag borde börja följa nåt lagom intelligensbefriat program att småtitta på när man är trött efter jobb. Eller så läser jag i stället, det känns lite bättre på något sätt...

Helga

The National - Sorrow
bra men lite deppig från senaste skivan...

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad trevligt det ser ut på bildern!!! Och ja.. åk hem bilden skulle passa även i Berlin. Nu längtar jag tillbaka till Berlin. Det var trevligt. Iaf.. Oslo skulle man kanske spana in, rekommenderar du?

2010-05-19 @ 16:37:49
Postat av: cecilia

fina bilder! oslo verkar bra.

2010-05-19 @ 19:04:23
Postat av: ia

vad trevlig med oslo-pics. akkurat!

2010-05-20 @ 10:36:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback